1398/7/30 سه‌شنبه با حضور مؤلفان، هنرمندان و فرهیختگان استانی صورت پذیرفت؛ رونمایی از کتاب آیین نمایش و شبیه خوانی در هرمزگان کتاب «آیین، نمایش و شبیه خوانی در هرمزگان» به قلم مهدی عطایی دریایی با حضور جمعی از فرهیختگان فرهنگی و هنری هرمزگان در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان، آیین رو نمایی از کتاب «آیین، نمایش و شبیه خوانی در هرمزگان» با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد ذاکری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان؛ حجت الاسلام و المسلمین عباس فضلی، نویسنده و عضو هیأت علمی دانشگاه هرمزگان؛ مهدی عطایی دریایی، نویسنده کتاب و جمعی از فرهیختگان فرهنگی و هنری در سالن اجتماعات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان هرمزگان برگزار شد.

مهدی عطایی دریایی، نویسنده کتاب «آیین، نمایش و شبیه‌خوانی در هرمزگان» تصریح کرد: نگاه غالب در این کتاب در بحث نمایش شبیه‌خوانی، مسائل اجتماعی بوده است و بحث تاریخی شبیه‌خوانی در این کتاب مطرح نیست و بررسی واقعه کربلا براساس موضوع هنر بوده و از واقعه تاریخی آن تفکیک می‌شود.

وی با بیان اینکه تأثیری که واقعه کربلا بر هنرمندان و اندیشه‌ورزان می‌گذارد بر هیچ‌کس پوشیده نیست، خاطرنشان کرد: هنرمندان متأثر از واقعه کربلا دست به خلق آثار می‌زنند و این تأثیر خود مفهومی مشخص و قابل‌تحلیل است.

این هنرمند هرمزگانی با اشاره به اینکه ۳۰ مجلس شبیه‌خوانی از دیرباز شکل‌گرفته که به اجرا درمی‌آید، افزود: هیچ‌یک از این ۳۰ مجلس، ارتباط مستقیمی با رخداد تاریخی کربلا ندارند؛  بلکه با تخیل، تحلیل و شرایط فرهنگی هر مرزوبوم شکل‌گرفته و آمیخته‌شده است.

وی ادامه داد: در مقدمه کتاب آورده شده است که موضوع شبیه‌خوانی یک بحث عام بوده که در ذهن، تعزیه را تداعی می‌کند درحالی‌که تعزیه بخشی از شبیه‌خوانی را در برمی‌گیرد.

عطایی دریایی با بیان اینکه تعزیه و نمایش شبیه‌خوانی یک دستاورد ایرانی است و از جایی به کشورمان منتقل نشده است، عنوان کرد: باید به خود ببالیم که این هنرنمایشی از آن کشورمان بوده است.

وی با اشاره به اینکه شبیه‌خوانی نتیجه هنر تخیل هنرمندان و شهدا است، اظهار کرد: برجسته‌ترین افراد در تحصیلات عالیه در خارج از کشور با مدرن شدن تعزیه مخالف هستند زیرا این موضوع لطمه به تعزیه می‌زند.

نویسنده کتاب آیین، نمایش و شبیه‌خوانی در هرمزگان افزود: حتی گرفتن میکروفن در تعزیه را بسیاری از افراد، امری اشتباه قلمداد می‌کنند زیرا یک هنرمند تعزیه همچون نمایش باید با صدای رسا مطلب را به گوش شنونده برساند.

وی با اشاره به اینکه موضوع نگران‌کننده، برخی انحرافات بر نمایش و شبیه‌خوانی است، بیان کرد: ورود موسیقی سنج و دمام در شبیه‌خوانی امری غیرقابل درک است زیرا حفظ سنت و آئین‌ها ارزش دارد.

عطایی دریایی با بیان اینکه ساز می‌تواند هیجان را بر تعزیه بیفزاید اما به شکل سنتی باید به اجرا دربیاید، خاطرنشان کرد: استفاده از سنج و دمام ضربه به این آئین سنتی در هرمزگان می‌زند.

وی در پایان گفت: کسی با نوآوری مخالف نیست اما با جایگزینی مخالفیم زیرا به اصل موضوع و ریشه آن ضربه می‌زند.

علی بهرامشاهی، رئیس انجمن مؤلفان و نویسندگان استان هرمزگان بیان کرد: تعزیه و نمایش حرکتی است که از حادثه عاشورا برگفته شده است؛ چرا که عاشورا در عرصه‌های مختلف تاریخ، سیاست، شناخت انسان و ..  تأثیر گذاشته است و تعزیه نیز حرکتی است که از احساسات مردم برخاسته است.

وی این اثر را کاری بسیار ارزشمند و دشوار ارزیابی کرد و ادامه  داد: فعالیت در حوزه فرهنگ عامه که بر مبنای اطلاعاتی است که سینه به سینه از نسلهای مختلف حفظ و منتقل شده است بسیار پرفراز و نشیب است و زمان طولانی را طلب می‌کند تا اثری در این حیطه به رشته تحریر درآید.

حجت الاسلام و المسلمین فضلی، نویسنده و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز با حضور در این آیین بیان کرد: هیچ لذت و شوقی در زندگی فراتر از همنشینی با کتاب، کتاب خوانان و کتاب شناسان نخواهد بود.

وی ضمن اشاره به موضوع کتاب بیان کرد: در این کتاب دغدغه و تلاش نویسنده برای حفظ فرهنگ بومی استان موج می‌زند و نویسنده تلاش دارد آنچه را که دیده و شنیده را برای نسل‌های آتی حفظ نماید.

حجت الاسلام و المسلمین فضلی ادامه داد: در این کتاب نگاه اسطوره‌ای به تعزیه و عاشورا شده است؛ چرا که به تلفیق درام و تراژدی در این اثر پرداخته شده است.

منصور نعیمی، هنرمند پیشکسوت استان هرمزگان که مقدمه این کتاب را نگاشته است بیان کرد: «مهدی عطایی» این رساله را به عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد خود در رشته تئاتر از دانشگاه آزاد تهران ارائه داده است که دست کم برای علاقه مندان هنر نمایش، اثری تازه و سودمند و خواننده در خلال آن، به دامنه‌ای گسترده‌ی کار پی خواهد برد.

پژوهش در قلمروی حرکات سمبولیک و نمایشهای اسطوره‌ای- آیینی هر قومی، نیازمند جهان بینی گسترده و آشنا به ساحت علم و هنر است. هنر نمایش تعزیه به عنوان هنر بومی پیشروان ایران، خود مقوله‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد.

گفتنی است: این کتاب طی پژوهشی 5 ساله نوشته شده و توسط نشر بوعلی از انتشارات مطرح کشور به انتشار رسیده است..

 
تعداد بازديد اين صفحه: 54